NÅR MISTANKEN OPSTÅR - LÆRER

Til lærere og ledelse

Hovedfilm

En del overgreb opdages ved, at en folkeskolelærer bemærker en adfærdsændring hos et barn. Læreren bliver bekymret og går videre med sin bekymring til kolleger og sin leder. På den måde kan et barn, der udsættes for overgreb, få vigtig hjælp.

Men håndteringen af en mistanke kan være vanskelig. Derfor er det vigtigt at have en plan for, hvordan lærere og ledere styrer sikkert igennem et ofte komplekst forløb.

I denne film skildres, hvordan man på en folkeskole bruger forskellige redskaber til at holde fokus og skærpe beslutningsprocesserne. Et af de store spørgsmål er, hvornår man skal gå videre med sagen til kommunen.

Se filmen ved at klikke på billedet til højre.

SE MERE

Det kan være svært for en skolelærer at se, om et barn udsættes for overgreb. Men hvis man interesserer sig for barnets trivsel, har man bedre chance for at opdage, om et eller andet er galt.  Michael og Brit, der begge blev udsat for seksuelle overgreb i deres barndom, føler i dag, at de fagpersoner, der omgav dem, var for lidt opmærksomme på de tegn, der var.
Se temafilmen ”Overgrebene som ingen så – to fortællinger” ved at klikke på billedet til venstre.

Arbejdsspørgsmål

Herunder er der mulighed for faglig refleksion samt henvisning til yderligere materiale om emnet.
Dette materiale kan downloades som pdf og indeholder arbejdsspørgsmål, refleksionsøvelser og links.

Temafilm